donderdag 18 februari 2016

Mineola

Eigenlijk zolang er al mineola's op de markt zijn moet ik eraan denken.

In 1980/1981 werkte ik vier maanden in kibbutz Shiller in de buurt van Tel Aviv en plukte hoofdzakelijk sinaasappels. Ook al had ik een geweldige ervaring om als 22 jarige jongen uit mijn kleine beschermde wereldje te zijn, ik voelde me er een buitenstaander. Een beetje als allochtoon zou ik nu zeggen. De Israƫli's waren niet onaardig maar....... ik was het duidelijk niet.

De eerste dag werd ik met twee engelse mannen in een plukgroepje gezet en we moesten gezamenlijk drie kuubskisten vol plukken. We waren als eerste klaar. 
Wat nu? Vroeg ik aan de mannen. 
Nou we gaan in de zon zitten.
Niets voor mij en ik ging helpen in een ander groepje waar ik iemand van kende. Uiteindelijk waren alle kisten vol en gingen we naar de kibbutz voor de maaltijd.

Na een week of drie werd ik aangesproken door de voorman. Je mag op een hoogwerker de toppen van de sinaasappelbomen plukken. (daar kon je met een gewone ladder niet bij komen)
Maar dat wil ik helemaal niet, zei ik.
Ja maar je plukt zo goed dat we je willen belonen met het leukere werk.
Dus stond ik de volgende dag in de uitlaatgassen en het lawaai van de machine in het hoog boven het werkvolk verheven bakje, zielsalleen sinaasappels te plukken. Vreselijk vond ik het en pas na drie weken mocht ik weer gewoon met de ladder en een schaartje de boom in. 
Wel mocht ik daarna regelmatig mee met de mannen om bijzondere soorten te plukken. Onder andere een kruising tusen een mandarijn en sinaasappel. Een heel nieuw soort met de naam: Tempel.

We mochten zoveel vruchten eten als we wilden dus ook van het nieuwe soort en ik herinner me ze als heel lekker. 

Toen ik voor het eerst mineola's proefde wist ik het meteen: tempels. Eindelijk na twintig jaar liggen ze in de winkels.

Tot ik gisteren eens wilde weten hoe dat nu zat met die dingen.
Mineola's zijn geen kruising tussen mandarijn en sinaasappel maar een kruising tussen een mandarijn en een grapefruit en is een tempel dus geen mineola.

Ze waren in de aanbieding bij de Jumbo.


Met groeten Ton