woensdag 13 januari 2016

En sinaasappels

Ooit las ik dat er in vroeger tijd in een kerk zou zijn gebeden: Als er al een schip moet vergaan in deze storm, laat het dan hier zijn.
Of het waar is? Geen idee.

Ik heb niet gebeden voor een potvis stranding maar nu het is gebeurd, ga ik natuurlijk wel kijken, al is het triest om deze imposante dieren op het strand te zien liggen. 
Het blijft een bijzondere gebeurtenis en ik ging dan ook, enigszins opgewonden, naar het strand vanmorgen.

Het deel waar de dieren lagen was afgezet met een rood/wit lint. Een paar officials bewaakten dat er niemand overheen stapte. 
Wij zijn van de pers, zei een man met een vette camera, mogen we een paar foto's maken?
Dat mocht en ze stapten het lint over.
Mag ik dan ook een foto maken? vroeg een dame met een roze gebreide muts. Ook dat mocht maar toen was wel het hek van de dam en maakte iedereen de overstap. De bewakers keken wel een beetje beteuterd maar stuurden niemand terug. Pas na een kwartier werd iedereen gesommeerd  achter de afzetting te gaan staan.


En dan word je wel even stil.


Dit vlekkenpatroon was te zien op de huid van een van de dieren.

En dan over naar een iets luchtiger onderwerp.

Het waren niet alleen walvissen die zijn aangespoeld. Een tiental sinaasappels zag ik, en een kokosnoot maar die was niet zo fotogeniek.


Maar allereerst genoot ik van een prachtige zonsopkomst.



Met groeten Ton