woensdag 20 januari 2016

Cultuurbarbaar

Rondje Nederland.

Neem mijn jaarkaart maar mee, zei de vriendin waar ik gisterochtend even op visite was.

Ik nam hem aan maar wist zeker dat ik hem niet zou gebruiken want dat is toch een vorm van fraude. Een kleine weliswaar, zeker als je ziet wat er in de wereld allemaal gebeurt maar toch: fraude. Een klein beetje fraude bestaat niet.
Ongeveer net als met zwanger zijn. Je bent zwanger of niet zwanger. Er is geen vrouw die zegt: ik ben bijna zwanger of ik ben half zwanger of ik ben een beetje zwanger.

Dus ging ik met Rick naar Zwolle waar hij een bijeenkomst had. Het leek mij wel leuk hem daar naar toe te rijden en dan zelf de stad in te gaan. 
Aldus geschiedde en stond ik om twee uur aan de kassa van de Fundatie.

Het is wel 15 jaar geleden dat ik voor het laats in een museum was, zei ik tegen de dame achter de kassa.
Dan hoef ik u niet te vragen of  u een museum jaarkaart heeft.
Die heb ik wel maar die is van een vriendin en ik vind het niet netjes die te gebruiken.
Dat is dan € 9.00 zei ze.
Ik wil pinnen aub.
Gaat uw gang.
Saldo te laag. Oei, dat gaat niet lukken zei ik.
Ze keek me even aan en zei: geeft u die kaart maar.



Eerlijkheidshalve moet ik zeggen dat ik de buitenkant het mooist vond.

Reden we op de heenweg via Amsterdam, terug reden we van Zwolle via de afsluitdijk naar Texel. 
Vanmorgen naar de Hors.


Koud, somber en dreigend.


Maar regen bleef me bespaard.


Wel voelde ik bekeken.

Met groeten Ton