vrijdag 24 april 2015

Biljarten

Enkele weken nadat mijn broer was begraven wilde mijn vader weer biljarten. Mijn moeder vond dat maar niks.
Hoe kan je nu biljarten als je zoon dood is? Zei ze.
Mijn zoon is dood maar ik houd nog steeds van biljarten. Was zijn antwoord.

Ik vond dit een een belangrijke levensles. Knap als je dit kan scheiden.

Ik zou de werkweek in Italiƫ ernstig te kort doen als ik er niets meer over zou schrijven.

Tuinieren blijft heerlijk. De geur van omgespitte aarde, het snoeien van een sterk verwaarloosde olijfboom, het verbranden van de takken, het ontdekken van orchideeƫn, het omzagen van een dode boom. Allemaal klussen waar ik helemaal blij van word, het hoofd leeg en het Tshirt nat. Want als ik werk, werk ik hard.


Snoeien doe je met een ruim geweten en een scherpe schaar. Meer dan de helft van de kroon is verdwenen maar ik denk dat de gemiddelde Italiaan er nog meer uit zou zagen.


Uitrusten deden Henk en Ton rond de ton.


Er werd ook veel overleggepleegd en als goede zoon van een plantsoenarbeider sta ik te leunen op mijn spade.


Veel arbeid ging in de groentetuin zitten.


Maar het weghalen van de braamstruiken gaf wel de meeste voldoening. Het verwijderen van de splinters en doornen uit mijn handen ook trouwens.


We kregen zeer smakelijke maaltijden voorgezet en hier drinken we water maar dat was niet de standaard drank.

Vanuit de badkamer spotte mijn haviksoog herten in het dal en dat liet ik aan iedereen weten. 


De volgende foto vind ik wel het allerleukst. Ik ben beslist aan een nieuwe bril toe want ondanks dat ik recht in de camera kijk heb ik niets gezien.


Op de dag van terugkeer hadden we nog vijf uur om Rome in te gaan. Omdat Henk en ik beiden langeafstandslopers zijn hebben we nog behoorlijk wat kunnen zien.


Selfies zijn niet mijn sterkste kant maar ik sta wel voor het Coloseum. Later heerlijk nog een paar pilsjes  gedronken voor 8 euro (ondanks de waarschuwing) vervolgens naar het Parthenon en de Trevifontijn.

En dan is een werkweek niet gewoon een werkweek maar een week van plezier, goede gesprekken, heerlijke cappuccino's,  leuke excursies, goede en gezellige maaltijden en diepe slaap. Want na gedane arbeid is het goed rusten. 

En daarmee ben ik weer terug bij mijn vadertje.

Met groeten Ton








1 opmerking:

Emie zei

Wat de foto's betreft is die in onderbroek wel de allerleukste, vind ik. Het was een heerlijke week Ton. Nogmaals dank voor jullie enorme inzet ook namens A3