maandag 1 september 2014

Och arme

Na een dag of vier op vers vlees bleef Egbert ietwat onfris uit zijn snuitje ruiken. Het winden daarentegen was verdwenen dus wel een flinke verbetering.

Toch tijd voor een andere aanpak. 

Op internet zoeken naar brokjes op natuurlijke basis. Direct aangeschaft en Egbert vindt ze heerlijk, schrokt ze op maar houdt een onwelriekend bekkie.

Gisteravond, na de wandeling poets ik zijn bek schoon en geeft hij een piepje van pijn.  Da's raar want ik doe dat altijd heel voorzichtig. Zeker op zijn staart gestaan, dacht ik.

Vanmorgen gebeurde precies hetzelfde maar toen wist ik zeker dat ik niet op staart had gestaan, voorzichtig had geveegd en er geen zand aan zijn snuit had gezeten.

Eerst maar eens in zijn bek kijken. Ik roep hem en pak zijn snuit om die open te sperren. Hij begint te grommen. Dat is dus echt niets voor onze smurf.
Ik probeer het opnieuw maar nog voorzichtiger en hij doet zijn bek open. Zie ik een takje dat is vastgeklemd tussen zijn kiezen. Ook zie ik dat het een beetje bloedt.

Het zit zo dicht op het verhemelte dat ik het niet kan pakken en hij gromt inmiddels zo vervaarlijk dat ik besluit naar de dierenarts te gaan. Als die gebeten wordt krijgt ie er in ieder geval voor betaald.

Hond huppelt naar binnen want weet dat ie daar altijd iets te eten krijgt.

Eenmaal op de behandeltafel met een dierenarts die zijn bek probeert te openen is de lol er wel af. Gelukkig is het takje met een tangetje binnen 30 seconden verwijderd.

Wel is er een behoorlijke wond ontstaan waar het takje had gezeten.
"Ik denk dat dit er wel een week heeft gezeten. Let goed op of het gaat genezen. Als je binnen een paar dagen geen verbetering ziet terug komen."

Terugkijkend hebben we toch wat signalen gehad. Hij flapperde veelvuldig met zijn oren en krabbelde er aan. Daar hebben we een paar keer goed naar gekeken maar was natuurlijk niets aan te zien. 
Ook wilde hij niet op zijn bijtbot knagen en hebben we hem wat vaker zijn keel horen schrapen.

Na het doorstane ordeal hebben we hem vandaag veelvuldig geknuffeld en heeft ie extra brokjes gehad. 


Hier ziet hij er wat scheef en verfrommeld uit omdat hij lang met zijn snuit tegen de rand van de mand had gelegen.


Met groeten Ton


Geen opmerkingen: