donderdag 12 juni 2014

Je lijkt je zus wel

Je blijft investeren om het de gasten zo veel mogelijk naar de zin te maken. Zo gingen we eind vorige week naar IKEA voor headboards voor de slaapkamer.
Nadat we er achterkwamen dat het bezorgen ons 80 euro zou gaan kosten, besloten we om die dingen toch eerst maar in de auto proberen te proppen. Dat lukte maar de achterklep ging niet dicht. Rick ging voor een stuk touw naar de verzendbalie en intussen sprak ik twee mannen aan die hun auto aan het volladen waren.
Zeg, is het toegestaan om met open achterklep te rijden?
Ja, maar dan moet je wel een rood/wit bord op de klep hebben. Waar moet je naar toe want een klein stukje, ach dat kan wel.
Naar Cómpeta, antwoordde ik.
Oei, dat is wel heel ver.
Hoeveel is de boete?
Gauw een 135 euro.
Als we daar nu de bezorgkosten vanaf halen kost het ons ongeveer 55 euro zei Rick.

Dus gingen we op pad met open klep zonder bord. En bijna nooit zie je politie en nu? Al na vijf minuten: guardia civil trafico.
Ze reden ons voorbij en gingen vervolgens rechts langzaam op de vluchtstrook rijden.
Dat zou je altijd zien, zei ik tegen Rick.
Maar de politie vermeerderde vervolgens weer vaart en reed ons voorbij zonder ons aan te houden.
Pfffff.
Bij Rincon de la Victoria werden we opnieuw ingehaald, nu door policia local maar ook die deed niets.
Het hele uur naar huis hebben we, vooral ik met mijn zuinigheid, ietwat onrustig in de auto gezeten. 

Zijn we thuis zegt Rick: misschien moeten we toch ook maar nieuwe handdoeken kopen dus zijn we eergisteren opnieuw in het geel blauwe warenhuis geweest. Gelukkig pasten die zonder probleem in de auto.


Hoe vaak heb ik niet gedacht tijdens het wandelen: waarom maken ze in Spaanse huizen eigenlijk ramen?
Ze zijn over het algemeen klein en de rolluiken zijn altijd geheel of gedeeltelijk gesloten. Ze leven in grotten, roep ik dan.
Natuurlijk weet ik dat ze dat doen om de hitte buiten te houden maar om die dingen dag en nacht dicht te houden begrijp ik niet. 
Wij als noorderlingen willen licht dus draaien bij ons de rolluiken met de zon mee. En ik moet toegeven met die dingen driekwart gesloten komt er toch voldoende licht binnen.
Langzamerhand word je steeds meer Spaans. 

Gisteravond vond ik het een beetje koud.
Hou op, zei Rick je lijkt je zus wel, het is 24 graden.




Met groeten Ton



Geen opmerkingen: