woensdag 7 mei 2014

Bedelen

Van Gotarredura naar Arévalo 28 kilometer

Als je koffie wilt stap dan de eerste de beste bar in. Heb je iets nodig uit de supermarkt, loop dan de eerste die je ziet naar binnen. Als je geld nodig hebt, pin dan bij de eerste de beste pinautomaat die je tegenkomt.

De vrouw van herberg had gisteren gezegd dat het €10,50 zou zijn. Toen later de dame van het gemeente huis kwam bleek dat ineens €15 

Een slimme jongen/meid is op alles voorbereid en houdt rekening met breakdowns.

Het was gisteren een groot voordeel dat de Spaanse pelgrim op tijd in de herberg kwam want hij regelde met de barman een menu voor 6 pelgrims. Natuurlijk allemaal hetzelfde menu. 
Half drie zaten we hongerig klaar in de comedor. 
Voorgerecht: heerlijke soep. 
Hoofdgerecht: vis, met kokkels en twee grote garnalen.
Nagerecht: ijs
En wat doe je als er maar vijf vissen en drie broden (of zoiets) zijn? Dan eten zelfs wij de vis met smaak op.  De naast gezeten pelgrims lieten zich onze schaal/schelpdieren, met ogen en ingewanden, goed smaken. Iedereen blij.
Bij het afrekenen bleek het € 10 p.p te zijn. 
Gelukkig, zuchtte Rick opgelucht. Dan hebben we nog net genoeg voor de herberg.

De dame van het gemeentehuis vroeg om € 30. Rick schrok want er zat niet meer geld in de portemonnee dan € 28,37 Gelukkig ging ze daarmee akkoord, zeker nadat hij haar twee madalena's had aangeboden.

Vanmorgen met een lege portemonnee en lege maag opstap. Na 14 kilometer kwam het eerste dorp met een bank en een bar.
Bank gesloten op woensdagen. Geen pinautomaat. Wel vier bars maar in geen enkele kan je betalen met PIN.
"U kunt de Tabacos proberen, dat is een grote winkel."
Terwijl ik op de bank bij kerk bleef met de rugzakken, ging Rick naar de tabacos.
Ach, dacht ik, misschien is er wel iemand die hem geld wil lenen net als ik deed met dat meisje een paar maanden terug. Of krijgen we wel iets uit de winkel.
Na een paar minuten kwam Rick naar buiten met een plastikzak met spulletjes. Hij keek heel tevreden uit zijn ogen dus riep ik 'gelukt?'
Het is een donatie, riep hij terug. Je kon er niet pinnen en het halve dorp bemoeide zich ermee en toen kreeg ik twee appels, bananen en sinaasappels. En ik kon ook nog water krijgen.
Vervolgens zaten wij als rijke mannen fruit te eten.
Misschien moeten we even langs de winkel om de vrouw nogmaals te bedanken, zei Rick
Tuurlijk, antwoordde ik en terwijl ik opsta, en mijn rugzak op mijn rug zwaai zie ik een euro op het plein liggen. Die is dan meteen voor die mevrouw.

Er was meteen grote hilariteit in de winkel want hoe kon ze nu geld aannemen van pelgrims die niets hadden? Maar het lag gewoon op straat zei Rick. Toen nam ze het lachend aan.

De eerste uren liepen we weer door glooiende velden maar later door een dennenbos waar hars werd getapt. We waanden ons in Bergen en Schoorl als we daar onze 4 Daagse training lopen. Het rook er zo heerlijk.


Om één uur waren we in het hostal. Nee, er is hier geen herberg. Dus lekker WIFI, handdoeken, lakens, eigen douche en.... stilte.

Na een heerlijk menu del dia wat drinken op een terrasje en daar vond Rick het wel tijd om mijn warrige haardos te laten fatsoeneren. Hoezo?
Ik ga wel steeds meer op mijn oudste broer lijken.
Dus naar de peluqueria gezellig tussen allemaal Spaanse matrones die eindeloos aan hun haar lieten frutselen. Ik was met een kwartier klaar voor, o wat een heerlijk land toch, € 6,50
Moet de komende dagen de schedel wel insmeren met factor 20.


Met groeten Ton

Geen opmerkingen: