dinsdag 25 maart 2014

Stigmata

Het is alweer een paar weken terug dat we drie avonden kunst en cultuur over en langs de Camino Franses hebben bijgewoond. De eerste avond werd de ontstaansgeschiedenis uitgelegd. Het ging al snel over macht, overheersing en commercie. Waar ik als voormalig gelovige toch nog ergens in mijn achterhoofd dacht dat er ooit een Jacobus was geweest of op zijn minst iets onverklaarbaars gebeurd zou kunnen zijn werd duidelijk uitgelegd dat alles gewoon bedacht is.
Om de Moren te verdrijven waren meer Christenen nodig. Deze werden aangetrokken door b.v relieken van een heilige. En schijnbaar uit het niets dook Jacobus op. Pelgrimage kwam op gang zorgde voor commercie en meer bevolking. Vervolgens konden de Moren verdreven worden.

Zeer verhelderend maar de route werd daarmee volledig gedemystificeerd.

Er zijn verhalen van heiligen die stigmata zouden hebben gehad. Stigmata zijn wonden op het lichaam die zich op dezelfde plaatsen bevinden als de wonden op het lichaam van Jezus na zijn kruisiging.
Maar dat is natuurlijk ook allemaal gel... uh fabels. Of toch niet?

Al jaren heb ik huidklachten die zich vooral openbaren als ik min of meer zwaar handwerk doe zoals spitten of hakken: lees tuinieren. En waar de ene huidarts zegt dat het gewoon eczeem is komt een ander met de conclusie: handpalmpsoriasis. In ieder geval is voor beide niet echt een oplossing anders dan het smeren van cortisonzalf en minder werken natuurlijk.

Als ik nu vijfhonderd jaar geleden geleefd zou hebben. Een pelgrimstocht zou lopen en roepen dat ik wonden in mijn handpalm heb zou ik dan nu Heilige Antonius geweest zijn?



Met groeten Ton

Geen opmerkingen: