maandag 30 december 2013

Nieuwe poging

Kan die dennenboom hier? Vroeg Rick.
Waar dan precies, vroeg ik, want ik zag de bui al hangen dat ie op precies die plaats moest komen waar ik géén boom wilde.
Nou hier!
Dat dacht ik al.

Met de storm van een paar weken geleden is deze, inmiddels vijf jaar oude dennenboom, omgewaaid.

Bij het weghalen kwam ik hetzelfde probleem tegen als bij de omgewaaide Acacia. Aan de onderkant van de boomstam zat een ronde verdikking. Als een soort knol. Er omheen zaten wortels gedraaid. Mijn verklaring is dat normaal gesproken bomen wortels maken die recht naar beneden gaat of mooi uitwaaieren. In potten gekweekte bomen kunnen dat niet, daar moeten de wortels naarmate ze langer worden in de pot ronddraaien.
Als de boom in de volle grond geplant wordt en zowel de stam als de wortels in dikte groeien knijpen ze elkaar af. Met als gevolg een boom die zich niet goed vast kan zetten in de grond.

Boom er uit, vijf jaar terug in de tijd maar wel op dezelfde plek meteen een nieuw exemplaar geplant. Eentje die ik zelf uit zaad heb opgekweekt. (30 centimeter hoog) Moet goed gaan.

Met groeten Ton



Geen opmerkingen: