maandag 2 september 2013

Kippendokter

Nadat een van de kippen al een dag of twee lusteloos was, besloot ik haar een paar dagen geleden op te pakken. Even onder haar veren gekeken of er luizen aanwezig zijn. Niets te zien. De krop voelde normaal aan en was goed gevuld.
Ook controleerde ik het hok op bloedluizen. Een luis is niet erg maar als het er veel zijn kunnen kippen bloedarmoede krijgen. Ik vond dat er teveel waren en boende het hok uit met spiritus en groene zeep. Dat schoonmaken herhaal ik al een paar dagen.

Vanmiddag observeerde ik de dames en alles is OK. Eén kip zat echter in het nachthok. Ik open het hok en zie dat de kip heel zielig in het legnest staat. Terwijl ik zachtjes tegen haar praat, pak ik haar op, strijk door haar veren en kijk of ze toch luizen heeft. Ineens schrik ik want er valt iets op de grond. Een ei.  Direct vanuit de kip.
Deze mankeert in ieder geval niets. Ze stond gewoon stilletjes op het legnest een ei uit te poepen toen ze werd gestoord.


Met groeten Ton




Geen opmerkingen: