woensdag 14 augustus 2013

Meteoren

Kijk, over die zolder raak ik niet uitgepraat.

De Perseiden was ik eigenlijk helemaal vergeten. Terwijl ik vorig jaar nog riep dat ik zo rond de twaalfde augustus in Spanje wilde zijn om die sterrenregen goed te bekijken. In de buurt van vakantiehuis Los Zuecos is er, vergeleken met Nederland, nog weinig lichtvervuiling.

Maar nogmaals: helemaal vergeten. Tot ik er gisteren op internet een bericht over tegen kwam. En wat doe ik dan?

Zullen we vannacht op zolder slapen?
Maar het is toch geen weekend?
Nee maar ik wil graag nog wat vallende sterren zien. En door de dakramen is de kans daarop groter dan in de gewone slaapkamer.

Terwijl Rick lag te knorren probeerde ik wakker te blijven om niets van het, inmiddels al afnemende spektakel, te zien.
Het meeste zie je als je met een 'wijde' blik kijkt. Dat lukte me wel maar niet steeds. En als ik dan met een smalle blik keek zag ik in het 'onbekeken' deel vaak iets bewegen. Maar wat zag ik dan? Heel veel stoorzenders in de vorm van vliegtuigen. Maar ook vleermuizen die ik trouwens helemaal leuk vind waren vingen de aandacht. En ondanks dat gezegd wordt dat er weinig nachtvlinders zijn zag ik er opvallend veel voorbijkomen. Zelfs gewone sterren leidden de blik vaak af, zeker als ze achter de wolken vandaan kwamen.
Maar toch heb ik twee meteoren voorbij zien schieten en dat in het half uur dat ik wakker kon blijven.

Helemaal tevreden. Maar volgend jaar wil ik toch naar Los Zuecos met zijn onbeperkte zicht op de hemel.


Met groeten Ton




Geen opmerkingen: