woensdag 13 maart 2013

Ben ik toch een haan.

Als ze zo doorgaat is ze geen lang leven beschoren.



 
Soepkip in wording?
Vorig jaar las ik in een tijdschrift met artikelen over kippen. Één van de verhaaltjes deed me heftig irriteren.

Een man uit de bijbelbelt vertelde over zijn toom kippen en hoe de haan zorgde dat de kippen in harmonie met elkaar leefden. Dit met een vette ondertoon dat de Here Jezus dit ook voor de mensen zo zou willen. Beslist een SPG stemmer.

Nu ik zes nieuwe kippetjes in mijn hok heb en er geen haan is behalve ikzelf, schijn ik dus te moeten zorgen voor de rust. Want die is er beslist niet.
Als ik pauze houd van het schilderen op zolder let ik goed op de kippen. Het lijkt redelijk te gaan. De nieuwe Lidwien rent wel eens achter een kip aan maar het lijkt allemaal nogal onschuldig.
Tot ik vanmiddag zie dat ze een kipt volgt en die pikt. Ik ben nu alert en zie dat zo gauw een kip het nachthok ingaat om te eten of te drinken Lidwien die er uitjaagt. Ook valt me nu een kip op die steeds op één pootje een beetje staat te staan.
Ik besluit Lidwien uit de ren te halen. Direct ontstaat er rust. Ze beginnen meteen te schrapen in de aarde en anderen gaan het nacht hok in om te eten en te drinken. Ook de kip die een beetje zielig stond te doen.



 
Ik hoop dat Lidwien zich de komende dagen beter gaat gedragen anders ga ik zoeken naar recepten met kip.



Met groeten Ton

Geen opmerkingen: