zondag 28 oktober 2012

Hete thee

Wat een verschil in vormen van dementie.
De één stelt vragen, een ander is onrustig omdat ze niet weet waar ze woont, iemand huilt omdat ze naar haar ouders wil. Een ander zegt niets en weer iemand anders zit slechts te slapen.

Vanavond ging ik met Rick naar mijn moeder. Ze zat aan tafel, te zitten. Ze had het koud en dat is een klacht die veel ouderen hebben. Er worden dan ook veel fleece truien gedragen, omslag doeken en dekens gebruikt.
's Avonds wordt er, naar ons idee, geen koffie of thee meer geschonken want de bewoners hadden allemaal een glas met appelsap voor de neus.
Al die kouwe troep, zei een van de dames.
Zullen ze nu helemaal niets warms meer krijgen? Vroeg Rick. Zullen we anders op haar kamer thee maken?
Ik vraag het wel aan de verzorging hoe de gang van zaken is, zei ik
Het is niet de bedoeling dat iedereen in de kastjes struint maar als u dat wilt mag u wel thee zetten.
Kan ik de andere dames dan ook wat geven? Vroeg ik.
Natuurlijk.
Dus hadden we tien minuten later een groepje van vijf bewoners om ons heen, lekker slurpend aan hete thee.

Met groeten Ton


Geen opmerkingen: