zondag 26 augustus 2012

Morgenster

Een huis in Spanje voelt hetzelfde als een huis in Nederland. Het is je thuis, alleen ziet het er anders uit.

Ik wil nog wel eens wakker zijn om een uur of zes. In Nederland blijf ik dan meestal gewoon een beetje doezelen. Maar omdat het er in Spanje iets anders uitziet  ga ik hier mijn bed uit. Dat is ook aantrekkelijker dan in Nederland want de nacht temperatuur ligt -nu- op een graad of 27. Dat is bijna net zo warm als onder een dekbed.
Dus wat let mij om, bijna geheel bloot, naar buiten te gaan met mijn IPad met Night Sky Lite app en lekker naar de sterren te kijken. Ruimte genoeg en lekker donker. Op de achtergrond het geluid van een kraaiende haan.

Nu vind ik het heelal best wel interessant maar weet er geen drol vanaf. Nu ook nog niet maar weet nu wel dat Venus en Jupiter gewoon zichtbaar zijn met het blote oog. Ook Castor en Pollux heb ik gezien. Volgend jaar maar zorgen dat we hier zijn als de aarde door de Perseidenbaan gaat. Lijkt me een mooi schouwspel.
Inmiddels is het licht op de planeten uit, komt onze eigen ster boven de bergen uit en hoor ik het rolluik omhoog gaan. 

Tijd voor ontbijt.


Met groeten Ton





Geen opmerkingen: