dinsdag 26 juni 2012

Van wie is die hond?

Het grote vergeten gaat een nieuwe fase in.

Wist mijn moeder een paar maanden geleden nog dat ze van '26 was. Toen ik gisteren vertelde dat een vroegere buurvrouw 80 was geworden vroeg ze " hoe oud ben ik eigenlijk?  Op mijn tegenvraag of ze wist wanneer ze was geboren, kwam nu "dat weet ik niet meer" als antwoord.

Vorige week keek ze me aan en vroeg " woon jij eigenlijk alleen of zo?" En nadat ik gister even uit woonkamer was geweest en weer terug kwam, wilde ze weten van wie die hond was die in de kamer lag. Nadat ik had gezegd dat ie van mij was haalde ze opgelucht adem en zei: ik dacht al, wat moet ik ermee.

Bij het afscheid zei ze" dag jongen." Ik durfde, bang om geconfronteerd te worden, niet te vragen of ze mijn naam wist.

Maar dat ze die gaat vergeten,  zit er wel aan te komen.

Met groeten Ton

1 opmerking:

Emie zei

Ach, wat is dat toch tragisch! Voor jou en haar andere kinderen maar ook voor haar zelf. Goed om haar niet te vragen of ze jouw nam nog weet. De confrontatie kan voor haar ook pijnlijk zijn.