dinsdag 1 mei 2012

Ruimte


Ik ben proefpersoon voor een coach in opleiding.
Het hoofd thema is dat ik te vaak ontevreden ben met de dingen die ik doe.


Neem maar eens wat meer ruimte in voor jezelf, zei ze tijdens de laatste sessie.
Maar ik ben al zo aanwezig en ik schrijf een blog. Hoeveel ruimte moet ik hebben dan?
Misschien net zoveel tot anderen je terugroepen. Probeer maar eens op de markt.  Als iemand je tegemoet komt ga jij niet aan de kant maar laat de ander eens een pas opzij maken.
OK.

De laatste weken hier mee aan de slag gegaan. Niet op de markt trouwens maar gewoon in de winkel.
Het effect is bijzonder. Ik doe niet grof of  onbehoorlijk maar stel me alleen maar voor dat ik iets groter ben dan in werkelijkheid.
Men knikt even en trekt een winkelwagentje naar zich toe zodat ik er langs kan. Toen er een grote rij mensen voor de kassa stond en er een extra kassa open ging liet men mij voorgaan om als eerste geholpen te worden.
Maar het meeste effect ervaar ik tijdens het werk voor de VPTZ. Vandaag was ik bij de client van 89 die verlamd is na een hersenbloeding.
Ik dacht "Hoe kan ik hier meer ruimte innemen voor mijzelf, zonder die ander tekort te doen?"
Ten eerste heb ik een bakkie thee gezet.
En ten tweede had ik mijn Ipad mee met daarop een piano app en de bladmuziek van Nootzaak.
Een uur lang heb ik gezongen. Voor mezelf en.... ondanks dat de client slechthorend is ook voor haar. Want ze leek het wel te kunnen waarderen. Ze keek af en toe naar me en zat bijzonder rustig in haar stoel.

Normaal geproken weet ik wel ik ik iets toevoeg maar vandaag voelde ik dat ook. En dat is een heel verschil.

Met groeten Ton





1 opmerking:

Monique zei

Bijzonder Ton! Ik zie je bijna zitten daar, al zingend.

Neem je ruimte, ik heb het gevoel dat jij het heel erg waard bent.