donderdag 15 december 2011

Gelijk?

Toen ik deze zomer de volkstuin van mijn nicht een paar weken bijhield en daarna besloot een moestuin achter ons huis te gaan maken schreef ik dat kwam door de EHEC bacterie en omdat Rick dat zo leuk vond.
Een achterliggende gedachte was die van de wandelaar die we tijdens onze wandeltocht naar Santiago de Compostela ontmoetten. Een Nederlander die een, in onze ogen nogal sombere toekomstvisie had.
We hebben hem gedurende enkele dagen uitgebreid gesproken maar na thuiskomst voor een groot deel ook weer vergeten. Zijn visie is dat we als westerlingen té afhankelijk zijn geworden van supermarkt en energie.

Vandaag een artikel in het NRC. Er komt een moeilijke tijd aan. Maar er zijn wel manieren om die crisis te overleven. Door Stéphane Alonso en Thalia Verkade.
"De economische crisis. Jos van der Veen heeft er het antwoord al op gevonden. Achter zijn huis, in de stad Groningen, heeft hij een grote tuinkas neergezet. Met tomaten komkommers, pompoenen, paprika's, kruiden, druiven, cranberry's, sla, kool en aardappelen. Op het dak van de woning schittert een rijtje zonnepanelen. Hier en daar lopen kippen rond. ..... "als het straks misgaat, heb je geen geld nodig maar energie en voedsel".

De tijd lijkt de sombere visie van de wandelaar inmiddels een beetje beetje gelijkt te geven.

Maar ik hoop erop dat ik mijn tuintje als hobby kan blijven uitoefenen.


Met groeten Ton

2 opmerkingen:

Jannette zei

Bouw er dan gelijk een hoog hek omheen ! In geval van een hongersnood zullen anderen proberen jouw groenten en fruit te stelen. Het gebeurt hier in Spanje al !

Ton zei

Hoi Medea,

Kom. kom, niet zo somber. Ik hoop niet dat het hongeersnood wordt. Het stuk gaat over minder afhankelijk zijn. En ik denk ook dat als er echt hongersnood zal komen dat de maatschappij nog wel eens op zijn kop zal komen te staan inclusief stelen van voedsel zoals inderdaad in Spanje gebeurt.
Met groetn Ton