donderdag 19 mei 2011

Pinus Pinea

Ik heb een tuinbijbel. Nu zijn er, net als die andere heilige boeken, meerdere van en waarschijnlijk heeft niemand de waarheid maar ik heb gekozen voor die van Heidi Gildemeister: Mediterranean Gardening, A waterwise Approach. Zij schrijft over tuinieren in het Mediterane gebied en de focus is om "met het klimaat" te tuinieren i.p.v er tegen. Maak gebruik van planten die er van nature groeien en genoeg hebben aan het water dat in de winter valt. Zeker ook met de gedachte dat in de toekomst eerder minder dan meer water beschikbaar zal zijn.
Nu staat Los Zuecos op ongeveer 2500 vierkante meter grond. Het grootste deel is berghelling en onbeplant. Ook kan ik beschikken over 2000 meter van de buren. In de visioenen die ik daarvoor heb zie ik een bos van parasoldennen. Vorig jaar heb ik bij een van de Spaanse buren een paar honderd pijnboom pitten - jawel die van de Carpaccio- mogen zoeken. Een deel daarvan heb ik gezaaid in Spanje en daar zijn een paar miniscule boompjes uitgekomen. Niet echt een spectaculair resultaat.
Nu heb ik het anders aangepakt.
Vorige week  heb ik van de pagina's uit een maandblad van goede kwaliteit- het papier niet de inhoud- kokers gemaakt. Deze vervolgens gevuld met aarde en rechtop in een krat gezet. In elke koker twee pijnboomzaden gestopt, nat gemaakt en afgedekt met plastic. Na een enkele dagen begonnen de eerste zaden open te barsten. Nu is zichtbaar dat de eerste wortels zich in de aarde drukken. Het is interessanter dan tv kijken ook al gaat het langzamer.
En al zal ik net zo oud moeten worden als Methusalem om deze bomen volwassen te zien. In gedachten zit ik, samen met Rick, in de koelte van de schaduw die de dennen op het terras laten vallen.

Met groeten Ton

4 opmerkingen:

Edwin y Cornelia zei

Dat valt mee hoor, die van ons zijn nu een jaar of 15 en het zijn echt flinke bomen. Let wel op voor processierupsen, die zijn erg gevaarlijk voor je hond. Groeten!

Ton zei

Hoi Cornelia en Edwin,
Omdat ik jullie blog trouw lees weet ik dat jullie pijnbomen al zo groot zijn. Dat was ook de reden, zeker vanuit Rick's ongeduld om deze bomen te gaan aanplanten. Mijn bevindingen met planten is dat planten die jezelf zaait en oppot beter aanslaan en sneller groeien dan gekochte exemplaren.En zelf zaaien is goedkoper( Nederlander!!! )
Over de processie rupsen heb ik gelezen dat je speciale zakken kan kopen met feromonen erin die de vlinder van de processie rups verleiden om daarin eitjes te leggen en niet in de bomen. Weten jullie daar iets over?
Bedankt voor de reaktie.

Met groeten Ton

Edwin y Cornelia zei

Hoi Ton, in Frankrijk schijn je dat te kunnen kopen in tuincentra, hier hebben we het nog nooit gezien.
Groeten!

Jannette zei

Hi Ton,
Het heeft even geduurd,maar sinds we vrienden zijn geworden op facebook, ben ik vandaag voor het eerst je blog gaan lezen. Ik heb een stukje geschreven op mijn blog over de bestrijding van processierupsen.
Zie http://jannette-mijnleveninspanje.blogspot.com

Ik had even een pauze ingelast in het schrijven van mijn blog, omdat ik wilde nadenken hoe ik het verder wil invullen, omdat Edwin en Cokky, die hier in de volgende vallei wonen, al veel van het lokale nieuws rapporteren.

Hartelijke groeten,
Netty Buijing