zaterdag 12 februari 2011

Moeder

Ik lees op het moment het boek De Profeet van Kahlil Gibran. Prachtig geschreven en getuigt van groot inzicht.
Wat mij vanmiddag diep raakte is het volgende gedeelte uit het hoofdstuk over vreugde en smart.

Wanneer je blij bent, schouw dan diep in je hart, en je zult zien dat enkel wat je smart gegeven heeft, ook vreugde brengt.
Wanneer je verdrietig bent, blik dan opnieuw in je hart, en je zult zien dat je weent om wat je vreugde schonk.

Ik kwam thuis nadat ik bij mijn moeder op visite was geweest. Zij is inmiddels behoorlijk dement geworden en steeds ben ik verdrietig als ik zie dat zij steeds verder verwijderd raakt van wat ik als "mijn moeder" beschouw.
Nadat ik dit gedeelte had gelezen kon ik anders over mijn verdriet denken namelijk wees blij dat je verdriet voelt. Het betekent dat je vreugde hebt gekend. Niet dat ik zit te wachten op verdriet maar leven zonder verdriet betekent ook dat je geen vreugde hebt gekend en zou ik een leven zonder vreugde willen?

Met groeten Ton

Geen opmerkingen: